Biografie

Biografie

Madeleen Bloemendaal (1982) is geboren en getogen in Rotterdam. Na de toneelacademie te Maastricht, waar ze de opleidingen Theatermaken en Drama Docent in 2004 voltooide, ging ze terug naar Rotterdam waar ze tot op heden schrijft, regisseert en lesgeeft. Voor Paradise Calls, haar afstudeervoorstelling die ze voor Festival Cement bij Het Huis van Bourgondië maakte, kreeg ze een eervolle vermelding bij de Ton Lutz-regieprijs. Daarna ontving zij de Prins Bernhard Cultuurprijs voor talentvolle podiumkunstenaars.

Sinds haar afstuderen maakt ze haar eigen theatervoorstellingen voor volwassenen, jeugd, locatie en kleine zaal. Beeldende en fysieke stukken die veelal vanuit improvisatie ontstaan. De laatste jaren richt Madeleen zich meer op het schrijven van theater en andere teksten.

Als regisseur en schrijver werkte ze o.a. bij productiehuis Lantaren/Venster, het Huis van Bourgondië, Het Lab Utrecht, Wederzijds (tegenwoordig de Toneelmakerij), het Laagland, Oerol festival.
In 2009 richtte ze een eigen stichting op (stichting Feniks) voor het produceren van haar voorstellingen. Deze voorstellingen speelden vooral op festivals als het BIES!theaterfestival en Oerol en reisden ook af naar het buitenland. In haar zoektocht nieuwe wegen te vinden om publiek te bereiken richt Madeleen zich de afgelopen jaren op het ontwikkelen van creatieve concepten. Ze is als schrijver verbonden aan nieuw theater- en mediaconcept Meet Your Stranger.

Doceren (aan BO, VO en HBO) en het maken van educatief lesmateriaal is ook deel van haar werk. De combinatie van het werken met theater als educatief middel én als kunstvorm op zich inspireert haar. Als aanvulling op het werken met kinderen en jongeren deed ze in 2006 een opleiding tot Kindercounselor. Vanaf haar afstuderen was zij o.a. als freelancer verbonden aan O.T. educatie van het Onafhankelijk Toneel, o.l.v. Els van der Jagt (hoofd educatie). Ze werkte daar mee aan het ontwikkelen en geven van theaterworkshops aan basis- en middelbare scholen. Vanaf 2008 vervult Madeleen via het O.T. de Cultuurcoach functie in samenwerking met basisschool locatie Müllerpier. Dit traject loopt nu door onder Maas Theater en Dans.
Met ‘Cultuureducatie in praktijk’ (CEIP) zet zij, samen met Els van der Jagt, de educatieve tak van het Onafhankelijk Toneel zelfstandig voort.

zwemmen waar het stroomt (74) 001Ik ervaar het menselijk leven als een hartverwarmende en verscheurende tragikomedie. Zo kijk ik het liefst naar onze imperfectie. In die stijl wil ik mijn verhalen vertellen. Iedereen gaat zo hard op in zijn eigen verhaal, maar in theater kunnen we uitzoomen. En luid lachen om onze eigen waanzin.

Een grote voorliefde heb ik voor verhalen die gaan over hoe wij mensen onszelf uit ellende kunnen halen door onze eigen verbeelding te gebruiken.  Onze verbeelding is een zeer belangrijke kracht in deze tijd. In mijn zoektocht naar nieuwe verhalen, kan ik namelijk om één feit niet heen: We staan voor een nieuwe tijd. Oud botst zichtbaar met nieuw. Nooit eerder was het van zo’n vitaal belang om de overgang naar een duurzamer leven te maken, omdat de aarde en daarmee wijzelf nooit eerder zo onder druk stonden. Alternatieven steken de kop op en sleutelwoord daarbij is vaak: creativiteit. Als het niet sneller en meer kan; dan moet het binnen dezelfde mogelijkheden…anders. Dit vereist slim denken, onverwacht denken en dus creativiteit.

Mijn engagement richt zich daarom op de wereld binnen in ons. Elke creatie begint onstoffelijk in onze gedachtewereld en wordt daarna in de wereld om ons heen tastbaar. Dit scheppingsvermogen is een veel grotere kracht dan we beseffen. Wat is dit nu precies? En hoe scheppen we met onze creativiteit de wereld om ons heen? Daar gaat mij werk over.